انواع وبینار انواع گوناگونی از وب سمینارها وجود دارد که...
Read Moreنشستهای موسیقی نوبانگ (۳۶)
میهمان: شهلا میلانی؛ رهبر کر، خواننده اپرا و آواز کلاسیک
موضوع نشست: آواز کلاسیک در ایران
کارشناس: میلاد ذاکری نژاد
تاریخ: چهارشنبه، ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
مسئله ورود اپرا از دوره ناصرالدین شاه
ورود اپرا از زمان ناصرالدین شاه کمی اغراق است زیرا به دلیل بافت فرهنگی و مذهبی در ایران اصلاً عملی نبود، البته که ایشان به فرنگ سفر میکردند، بالت دیده بودند و دوست داشتند. اما از زمان سلطنت رضا شاه خواستار به وجود آمدن چنین مراکزی بودند که با تئاترهای موزیکال شروع شده بود. با تأسیس تماشاخانهها مردم را به تئاتر تشویق کردند و حتی با تئاتر هم آشنا نبودند و از آن دوران کم کم رفتن به تئاتر باب شد و بعد اپرا پایهگذاری شد، سپس خوانندگانی که برای تحصیل این رشته و حتی نوزاندگی سازهای غربی به خارج رفتند همچون؛ خانم تاجبخش، فرح عافیتپور، روح انگیز یشمی، نسرین آذر، شاکه ماکاریان، پری ثمر، افسانه خدابندهلو، هیلا قره خانیان، سودابه صفاییه، خانم فتورهچی، پری زنگنه، منیر وکیلی، آقایان حسین سرشار، احمد پارسی، آصفچی، روبین آقابگیانس، آلک برکنیان، ساکو قوکاسیان، رشید وطندوست، اسفندیار قرهباغی، دنیل گوژوین.
اپرا در ایران توسط چه کسانی آغاز شد؟
اپرا سابقه خیلی طولانی در ایران ندارد. این فرم، یک فرم موسیقی غربی است و ابتدا با آوازهایی که در کلیساها و توسط مسیحیان ارمنی در ایران خوانده میشد، آغاز شد. بعدها هنرستان موسیقی به شکل آکادمیک توسط کلنل علینقی وزیری در ایران تأسیس شد، ضرورت موسیقی علمی توجه همه را به این فرم موسیقی غربی هم جلب کرد.
پایه گذاری اپرا از چه دوره ای آغاز شد؟
بسیاری از کسانی که علاقهمند به رشته آواز بودند، در کشورهای اروپایی به تعلیم آواز پرداختند و در ایران تشکل موسیقایی به وجود آوردند که همین منشائی برای ایجاد اپرا بود. در آن دوران خانم اِولین باغچهبان که همسر آقای ثمین باغچهبان بودند با همکاری خانم منیر وکیلی، اپرا را در ایران پایهگذاری کردند.
اپرا در کدام سالنها اجرا میشد؟
در آن دوره که سالن رودکی هنوز ساخته نشده بود، اپراها در سالن فارابی وزارت فرهنگ و هنر واقع در خیابان بهارستان و سالن فرهنگ که پشت تالار وحدت فعلی است اجرا میشد.
اولین خوانندگان اپرا در ایران چه کسانی بودند؟
با شکل گرفتن اپرا خوانندگانی چون؛ فاخره صبا، اِولین باغچهبان، منیر وکیلی، سودابه تاجبخش و آقای حسین سرشار و احمد پارسی که در ایتالیا تحصیل کرده بودند، فعالیت میکردند.
ساخت تالار رودکی، سالن مخصوص اپرا در ایران با چه هدفی ساخته شد؟
هنرمندانی چون؛ فاخره صبا، اِولین باغچهبان، منیر وکیلی، سودابه تاجبخش و آقای حسین سرشار به این نتیجه رسیدند که باید یک سالن مخصوص اپرا، که مجموعهای از هنرها را در دل خود دارد در سالنی مناسب از نظر آکوستیک، تجهیزات و تأسیساتی که صحنهها و دکورها قابل تغییر باشد، ساخته شود. بنابراین تالار رودکی در سال ۱۳۴۶ ساخته شد و اولین اپرایی که برای افتتاحیه تالار رودکی بود، جشن دهقان به آهنگسازی استاد احمد پژمان بود. (تالار رودکی پس از انقلاب به تالار وحدت تغییر نام داده شد.)
برنامه ریزیهای فنی و اجرایی برای اجرای اپراها چگونه صورت میگرفت؟
اپرا مجموعهای از کارهای فنی و هنری را در دل خود دارد، همچون سرپرست اپرا، کارگردان، رهبر ارکستر، رهبر کر، خوانندگان سولیست خانم و آقا که بنا بر توانایی و تجربهشان نقشهای یک، دو، سه یا نقشهای کوتاه داشتند. در کنار این، کر اپرا نیز لازم بود که از آن دعوت شد. لباس، گریم و مسئولیت فنی مثل نور، صدا و دکور هم از بخشهای هنری و فنی اپرا هستند. در مقابل تالار وحدت، تالار حافظ، کارگاه بزرگ ساخت دکور و دوخت لباس برای اپراها بود. روابط عمومی برای هر اپرایی از قبل ایجاد میشد و برنامهریزی نه ماه (مهر تا خرداد) را داشت که اعم از تعداد اجرای اپرا در سال و تعداد خوانندگان در هر اپرا بود، بنابراین به نسبت آن اپرا و نیازهای صدایی، خوانندگان انتخاب میشدند. بسیاری از خوانندگان ایرانی بودند ولی در هر اپرایی خوانندگان میهمان خارجی هم داشتیم.
رهبران ارکستر و گروه کر اپرا در ایران چه کسانی بودند؟
آقایان حشمت سنجری و فرشاد سنجری رهبران ارکستر بودند. آقایان آکرمن، سوسنیتزا و جانینی از رهبران کر بودند. دستیار آقای جانینی، آقای گرگن موسسیان بودند که بعدها رهبر کر دفتر موسیقی شدند.
فعالیتهای گروه کُر در کنار اپرا چه بود؟
در کنار اپرا، گروه کری بود که خانم باغچهبان داشتند، از بچههای کر بنیاد فرح تشکیل شده بود که آثار کلاسیک غربی و ایرانی اجرا میکردند. بعد از آن کر دیگری به نام سازمان کر ملی برای کارهای فولکلوریک تشکیل شد که دنباله همان کر آقای روبیک گریگوریان بود که علاوه بر کارهای فولکلور ایران، آثار فولکلور جهان نیز در رپرتوار این کر بود.
از اولین گروههای کر که در ایران تاسیس شد کدام گروه بوده و توسط چه کسی تاسیس شد؟
روبیک گریگوریان اولین کسی بود که موسیقیهای محلی ما را به شکل چهارصدایی درآورد. ایشان گروه کری را در شهر تبریز تأسیس کردند که اولین کر علمی در ایران بود. بعد از آن گروه کر دیگری توسط خانم اِولین باغچهبان تشکیل شد که هنرمندان جوان در آن شرکت داشتند.
اساتید موسیقی سازمان کر ملی چه کسانی بودند؟
اساتید بزرگ آواز، سلفژ و مبانی در سازمان کر ملی بودند، همچون استاد زنده یاد مصطفی کمال پورتراب در این سازمان سلفژ و مبانی موسیقی تدریس میکردند، آقای اشنایدر و آقای کازاتو که از بهترین اساتید آواز بودند. همینطور خانم لوچیانا سرا که در دنیا نیز شناخته شده بودند، عضو خوانندگان دائمی ایران در سازمان کر ملی بودند.
تئاتر موزیکال در ایران چگونه پایه گذاری شد؟
از دوران گذشته هنرمندانی بودند که تئاترهای موزیکال اجرا میکردند و عموماً این هنرمندان از مسیحیان ایران بودند مثل خانم ساتنیک آقابابائیان که ایرانی ـ ارمنی بودند و برای تحصیل به برلین رفته و دورههای آواز، تئاتر و باله را گذراندند. افراد دیگری هم مثل خانم لُرِتا هایراپتیان تئاترهای موزیکال تشکیل دادند و در این تئاترها آواز به شکل کلاسیک و اپرایی خوانده میشد. به این ترتیب، این فرم از آواز پایهگذاری شد. خانم لرتا، اپرتی هم به نام الهه جنگ نوشته بودند ولی کارها در مقایسه با استانداردهای جهانی، فرمت اپرا را نداشت ولی همین باعث شد که بعدها در تصانیف موسیقی ایرانی همخوانی داشته باشند.
انحلال اپرا در ایران پس از انقلاب
اگر در دوران بعد از انقلاب افرادی بودند که کمی برای هنر موسیقی دلسوز بودند و ضرورت وجود هنرهای علمی و درست مشهود بود، اجازه نمیدادند که هر موسیقیای که ریشه و اساس درستی ندارد رشد کند. بله شرایط جامعه از نظر فرهنگی تغییر کرد ولی در همین فرمت اپرا کلی سوژه و داستانهای ملی داشتیم چون شاهنامه که آقای حسین دهلوی اپرای خسرو و شیرین را نوشتند. همه اینها میتوانست در چهارچوب قوانین ایرانی و با بررسی کارشناسانه اپرا احیا شود. بعد از انقلاب آقای احمد پژمان حماسه مختار را نوشتند، نه کاملاً به شکل اپرا ولی در آن دیالوگ، کر، سولیست و حتی رقص داشت. این هنر میتوانست در چهارچوب قواعد و قوانین باشد ولی متأسفانه بهطور کل حذف شد و حذف شدن هر شاخه هنری و نادیده گرفتن یک شاخه هنری از نظر فرهنگی و هنری لطمه زیادی را بر پیکره هنر موسیقی میزند.
تشکیل کر ارکستر سمفونیک و لزوم فراگیری زبان برای خوانندگان
کر ارکستر سمفونیک هم برای آثاری که به کر نیاز داشت، تشکیل شده بود و در آن زمان آقای فرهاد مشکات رهبر ارکستر سمفونیک بودند و ضرورت ایجاد کر سمفونیک به نظر رسید و تشکیل شد. در کنار تمام آموزشهای موسیقایی، زبان کار میکردند و حتماً باید زبان آلمانی یا ایتالیایی را میخواندند و حتی باید بر ادبیات فارسی اشراف میداشتند.
کر رادیو و تلوزیون ملی ایران توسط چه کسی تشکیل شد؟
کر رادیو و تلویزیون ملی ایران به رهبری خانم گلنوش خالقی که بسیار زیربنایی کار کردند، تشکیل شد که به سه گروه A، B و C تقسیم شده بود. گروه A موزیسینهای عالی، گروه B افرادی که آموزش میدیدند و وقتی به حد گروه A میرسیدند، وارد آن گروه میشدند. همینطور خوانندگان آموزش میدیدند که فقط به خاطر یک صدای خوش خوانندگی نکنند چون این کاری نیست که خواندن معمولی و عادی باشد، حتماً باید از تکنیکهای نفس و صدا استفاده میکردند.
چه کسانی به کر رادیو و تلوزیون ملی ایران آموزش میدادند؟
آقای اشنایدر و خانم افسانه خدابندهلو که همسر آقای اشنایدر بودند و تحصیلاتشان در اتریش بود، به گروه کر آموزش آواز میدادند که یکی از بهترین گروههای کر، کر رادیو و تلوزیون بود.
هنرستان آکادمی آواز چگونه شکل گرفت؟
هنرستان آکادمی آواز به همت استاد امیراشرف آریانپور و همسرشان خانم پری ثمر تشکیل شده بود که از تمام ایران گزینش شده بودند و اساتید خارجی و ایرانی تدریس میکردند که متأسفانه عمر این آکادمی آواز کوتاه بود و بلافاصله بعد از انقلاب تعطیل شد.
سرنوشت گروههای کر پس از انقلاب چه شد؟
پس از انقلاب، هنر اپرا و باله کلاً کنار گذاشته شد، گروههای کر را ناچاراً با هم ادغام کردند، گروه کر اپرا، گروه کر ارکستر سمفونیک و کر ملی با هم ادغام شد و گروه کر دفتر موسیقی نام گرفت که رهبر آن آقای گرگین موسسیان بودند که قبلاً هم در کر اپرا دستیار آقای جانینی بودند. خیلیها مهاجرت کردند. خیلیها از این کار کنارهگیری کردند ولی به هر حال مجموعه این سه کر، کر خوبی بود تا زمانی که ایشان هم مهاجرات کردند و کم کم این کر پراکنده شد. یک مدت هم آقای نیکنام رهبری این کر را بدست گرفتند ولی متأسفانه درباره گروه کر و بهطور کل خواندن آواز، چه کلاسیک ایرانی و چه کلاسیک غربی سادهنگری است و فکر میکنند که همه میتوانند بخوانند.
تفکر اشتباه پس از انقلاب به مقوله آواز چه بود؟
به اشتباه فکر میکنند که خواندن کاری ندارد و اصلاً چه ضرورتی دارد که ما به این خواندن اهمیت بدهیم؟ در حالی که در همه جای دنیا یکی از مفاخر هر کشوری داشتن کر ملیشان است که بتوانند کارهای ملی خودشان را در حد عالی اجرا کنند؛ ولی ما سادهنگری کردیم و یک عدهای هم بعد از انقلاب از گروه کر پراکنده شدند و افرادی وارد کر شدند که آن دانش و تخصص لازم را نداشتند، در نتیجه مسئولین فکر کردند که اصلاً چه ضرورتی دارد و این باعث شد که متأسفانه کر این سرزمین با این وسعت و با این پهناوری بهطور کل منحل شود و الآن گروه کری که تحت نظارت یک مرکز هنری باشد وجود ندارد و تبدیل به کر پروژهای شده است.
رپرتوارهای اجرایی برای آواز و اپرا
بن مایه تمام کارهای ایرانی موسیقی ایرانی بود، آثار اساتیدی چون؛ احمد پژمان، لوریس چکناواریان، حسین دهلوی و شاهین فرهت آثاری آوازی و اپرا داشتند، حتی نه به شکل اپرا بلکه بصورت کنسرتانت.
جدیدترین رویدادها توجه هنگام عملیات پرداخت لطفا از خاموش بودن...
Read Moreجدیدترین رویدادها توجه هنگام عملیات پرداخت لطفا از خاموش بودن...
Read Moreجدیدترین رویدادها توجه هنگام عملیات پرداخت لطفا از خاموش بودن...
Read Moreجدیدترین رویدادها توجه هنگام عملیات پرداخت لطفا از خاموش بودن...
Read Moreای رویداد فضایی است برای معرفی و ارائه تازه ترین رویدادهای علمی، فرهنگی و هنری، آموزشی، تجاری و ورزشی در ابعاد ملی و بین المللی. ای رویداد حال خوب، اندیشه خوب و تجربه خوب شماست. چرا که …
عقل سرخ ایده ماست.
شماره تماس: 02333347202
ایمیل: erooidad@yahoo.com
شماره همراه: 09940299891